Moc a moment obrotowy - co jest ważniejsze (i dlaczego?)
Niektórzy ludzie oceniają samochody wyłącznie na podstawie ich numerów. Pytanie jednak, które z tych liczb są naprawdę ważne? Są to: moc hamowania (BHP), moment obrotowy, zużycie paliwa w mieście i na autostradzie, zasięg (w przypadku samochodów elektrycznych), pojemność bagażnika, masa własna, miejsce na nogi dla pasażerów z tyłu... lista jest długa.
W dzisiejszym blogu przyjrzymy się dwóm z tych wskaźników - mocy silnika i momentu obrotowego - i zadamy podstawowe pytanie: który z nich jest ważniejszy i dlaczego. Te dwie liczby są podawane przez producentów OEM, dealerów, którzy sprzedają ich samochody, i są poszukiwane przez zagorzałych fanów, którzy chcą wiedzieć, jak mocny jest dany samochód. Poniżej sprawdzimy, która z nich daje lepszy obraz sytuacji.
Spis treści show Moc i moment obrotowy Moc lub BHP Moment obrotowy Zastosowanie w prawdziwym życiu Który z nich jest najważniejszy?Moc i moment obrotowy
Po pierwsze, wyjaśnijmy sobie, o jakich dwóch czynnikach mówimy i co one dokładnie oznaczają.
Moc KM lub BHP
Moc hamowania odnosi się do czystej i nieograniczonej mocy silnika, bez uwzględnienia czynników utraty mocy, takich jak ciepło lub hałas. Wartość BHP określa prędkość maksymalną każdego pojazdu, dlatego o najszybszych samochodach mówi się zazwyczaj w kontekście ich mocy.
Jeśli zastanawiasz się, jaka jest różnica między wskaźnikiem BHP a HP, ten drugi jest tą samą jednostką mocy, ale tym razem uwzględnia straty spowodowane przez takie czynniki jak ciepło i hałas. Jeśli chcesz podzielić moc na dwa rodzaje, możesz podzielić ją na moc na kołach i moc na korbie. Ta pierwsza odnosi się do mocy na kołach, która obejmuje straty mocy związane z przenoszeniem mocy z silnika na koła. Moc na korbkę to moc generowana przez silnik bez żadnych strat związanych z przeniesieniem napędu.
Moment obrotowy
Mówiąc najprościej, moment obrotowy to siła obrotowa, którą oblicza się, mnożąc siłę przez długość. Moment obrotowy jest kluczową siłą w pojeździe, ponieważ wiele elementów opiera się na tej samej sile obrotowej, np. tłoki są popychane, obraca się koło zamachowe i inne.
Dlatego wartość momentu obrotowego samochodu - zazwyczaj mierzona w funtach sześciennych (lb-ft), a w niektórych krajach w niutonometrach (Nm) - określa, jak duża jest jego "siła obrotu". Mówiąc bardziej potocznie, mówi on o tym, jak normalnie lub dobrze samochód mógłby pracować, gdyby był na przykład obciążony bagażem lub jechał pod górę po stromym zboczu.
Im większy moment obrotowy wyrażony w funtach, który może dostarczyć samochód, i im niższe obroty, przy których samochód może dostarczyć ten moment, tym bardziej samochód jest zdolny do przyspieszania, utrzymywania prędkości przelotowej przy dużym obciążeniu, a także ma większą zdolność do wleczenia siebie i ładunku pod górę.
Zastosowanie w praktyce
Bez wymieniania konkretnych marek, w jaki sposób dane dotyczące mocy i momentu obrotowego są stosowane w rzeczywistych pojazdach. Załóżmy, że mamy dwa samochody: jeden o mocy 240 KM, ale o momencie obrotowym wynoszącym tylko 144 lb-ft, a drugi o mocy 180 KM, ale o momencie obrotowym wynoszącym 175 lb-ft. Niezależnie od marki i modelu, na podstawie tych liczb można wiele stwierdzić.
Samochód 1: 240 KM i 144 lb-ft momentu obrotowego
To samochód stworzony z myślą o osiągach. Prawdopodobnie jest to samochód sportowy, który posiada "DNA toru wyścigowego", zbudowany z myślą o wysokiej prędkości maksymalnej, przyjemnym przyspieszeniu i dynamicznych osiągach. Jego moment obrotowy, choć nie jest bardzo niski, nie jest współmierny do jego mocy i prędkości w przeliczeniu na konie mechaniczne.
Samochód 2: 180 KM i 175 lb-ft momentu obrotowego
Jest to samochód, który prawdopodobnie został stworzony z myślą o użyteczności. Ogromny moment obrotowy oznacza, że prawdopodobnie jest on w stanie przewieźć większą ładowność, ciągnąć małą przyczepę i radzić sobie na pochyłościach. Może to być SUV, a nawet maszyna rolnicza.
Ogólnie rzecz biorąc, dla niektórych może się to wydawać sporym uproszczeniem, ale głównymi czynnikami rozróżniającymi, jeśli chodzi o zastosowanie, są osiągi i użyteczność. Współczynnik BHP daje samochodowi możliwości w zakresie osiągów i znacznie wyższą prędkość maksymalną. Kiedy jeździsz na torze i bierzesz udział w zawodach, wystarczy kilka dodatkowych punktów BHP, aby wyprzedzić przeciwnika w krytycznym momencie.
Z drugiej strony, moment obrotowy daje samochodowi moc, którą można wykorzystać w prawdziwym świecie jazdy. Prędkość maksymalna nie jest koniecznie ważna, gdy wszyscy jeżdżą po drogach publicznych, gdzie ograniczenia prędkości nigdy nie przekraczają 70 lub 80 mil na godzinę. Moment obrotowy jest natomiast bardzo przydatny dla osób jeżdżących zarówno po mieście, jak i po bezdrożach.
Który z nich jest najważniejszy?
W rzeczywistości trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy ważniejsza jest moc czy moment obrotowy, a to głównie dlatego, że oba te parametry są ze sobą powiązane. Dużo zależy też od tego, do czego będziesz używać samochodu.
Powyżej omówiliśmy je tak, jakby były to dwie indywidualne i niezależne zmienne, ale faktem jest, że wcale nie są one od siebie całkowicie niezależne.
Jest taki stary cytat, który mówi: "Moment obrotowy wygrywa wyścigi, a moc sprzedaje samochody". Nie jest to może cała prawda, ale w rzeczywistości jest to tylko niewielka część prawdy.
Moc (HP) oblicza się przez pomnożenie momentu obrotowego przez liczbę obrotów na minutę. Dlatego silniki o dużym momencie obrotowym mogą również wytwarzać dużo koni mechanicznych przy niskich obrotach. Pojazd z niskim momentem obrotowym może nadal produkować dużo KM, ale osiągnięcie tego celu zajmie mu więcej czasu, ponieważ trzeba zwiększyć obroty silnika, aby uzyskać moc i osiągnąć maksymalny poziom.
Dlatego odpowiedź na główne pytanie, który z tych dwóch czynników jest ważniejszy, staje się bardzo trudna. Oczywistym jest, że aby uzyskać wystarczające osiągi spełniające wszystkie potrzeby użytkowników, potrzebna jest kombinacja obu tych czynników. Samochód z pełnym momentem obrotowym i zerową mocą może po prostu bardzo szybko przyspieszyć do niewiarygodnej prędkości, a samochód z dużą ilością KM i niewielkim momentem obrotowym może jechać bardzo szybko, ale tylko wtedy, gdy doda się mu dużo gazu i chwilę poczeka.
Innym sposobem odpowiedzi na to pytanie, o którym była mowa powyżej, jest zastosowanie. Kierowcy muszą zastanowić się, do czego potrzebują swojego pojazdu, a następnie określić, czy potrzebują więcej mocy czy momentu obrotowego. Na przykład, jeśli zauważyłeś, że rolnicy używają dużo oleju napędowego, robią to, ponieważ ich pojazdy są zazwyczaj napędzane olejem napędowym. Dzieje się tak głównie dlatego, że silniki wysokoprężne znacznie lepiej wytwarzają moment obrotowy niż zwykłe silniki benzynowe. Maszyny rolnicze potrzebują siły pociągowej i momentu obrotowego. Nie biorą one udziału w żadnych wyścigach, więc skupiają się na dostarczaniu momentu obrotowego.
Instruktorzy nauki jazdy również preferują samochody z silnikami wysokoprężnymi ze względu na ich moment obrotowy, głównie dlatego, że kursantom o wiele trudniej jest przeciągnąć turbo diesla niż samochód benzynowy. Mimo to potrzebują one również dużej liczby koni mechanicznych, aby uczniowie mogli rozwijać umiejętności prowadzenia samochodu przy znacznych prędkościach.
Zawodnicy potrzebują oczywiście momentu obrotowego, ale to moc jest czynnikiem decydującym, ponieważ każda dodatkowa moc daje im przewagę, której potrzebują, aby w krytycznym momencie ominąć przeciwnika.
W ten sposób wracamy do nieco frustrującej odpowiedzi na pytanie o stosunek BHP do momentu obrotowego. Nie ma obiektywnego sposobu, aby powiedzieć, która z nich jest ważniejsza, ponieważ zależy to całkowicie od potrzeb kierowcy. Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to zrozumieć, jak każdy z tych czynników wpływa na osiągi i możliwości pojazdu, a następnie porównać te fakty z własnymi codziennymi potrzebami. W ten sposób uzyskasz najlepszą możliwą równowagę między mocą silnika i momentem obrotowym.
VOstatnią rzeczą, z jaką chciałbyś mieć do czynienia, gdy wybierasz się do samochodu, jest rozładowany akumulator, a chociaż rozruch skokowy jest przyjemny, zazwyczaj nie przywraca pełnego naładowania akumulatora pojazdu. Oddanie akumulatora do warsztatu może sprawić, że utkniesz na...
VNadbieg to jeden z tych terminów związanych z pojazdami, które brzmią bardzo fajnie. W rzeczywistości jest to całkiem fajna funkcja, ale w żaden sposób nie jest ekscytująca. Można sobie wyobrazić, że przycisk nadbiegu daje samochodowi supermoce, dzięki którym może on jechać...
VKorpus przepustnicy jest istotną częścią samochodu, która odgrywa kluczową rolę w jego osiągach. Kontroluje on ilość powietrza, które jest wpuszczane do komory zapłonowej. Droga powietrza jest blokowana przez zawór, który obraca się lekko lub całkowicie, w zależności od siły...