Niskie ciśnienie oleju: objawy i przyczyny (oraz jak je naprawić)
Niskie ciśnienie oleju jest groźne dla każdego silnika samochodowego, a jeśli ciśnienie oleju jest zbyt niskie, w ciągu kilku sekund może spowodować trwałe uszkodzenie silnika.
Niskie ciśnienie oleju w większości przypadków objawia się najpierw na biegu jałowym, gdy olej silnikowy jest gorący. Dzieje się tak dlatego, że ciśnienie oleju jest zawsze najniższe na biegu jałowym, a jeszcze niższe jest, gdy silnik jest rozgrzany. Ale co może być przyczyną niskiego ciśnienia oleju na biegu jałowym i jak to naprawić?
Jeśli uważasz, że w Twoim samochodzie jest niskie ciśnienie oleju, na pewno masz wiele pytań. W tym artykule omówimy objawy niskiego ciśnienia oleju, najczęstsze przyczyny oraz sposoby pomiaru ciśnienia oleju.
Spistreści show Symptomy niskiego ciśnienia oleju silnikowego 1. Kontrolka ciśnienia oleju na desce rozdzielczej 2. Złe odgłosy pracy silnika 3. Lampka kontrolna silnika 4. Zatarty silnik 5 Przyczyny niskiego ciśnienia oleju 1. Niski poziom oleju 2. Niewłaściwy typ oleju silnikowego dla danego silnika 3. Zanieczyszczony króciec pompy olejowej 4. Uszkodzona pompa olejowa 5. Wewnętrzny wyciek oleju lub uszkodzone łożyska Jak sprawdzić ciśnienie oleju?Symptomy niskiego ciśnienia oleju silnikowego
Jest kilka rzeczy, które mogą się zdarzyć, gdy w samochodzie jest niskie ciśnienie oleju.
Najczęstszym objawem niskiego ciśnienia oleju jest zapalenie się lampki ostrzegawczej ciśnienia oleju na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie objawy, jak głośna praca silnika, kontrolka check engine, a w najgorszym przypadku zatarcie silnika.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 4 najczęstszych objawów niskiego ciśnienia oleju.
1. Lampka kontrolna ciśnienia oleju na desce rozdzielczej
Pierwszą rzeczą, którą zauważysz, jeśli Twój samochód ma niskie ciśnienie oleju, jest lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej.
Czujnik ciśnienia oleju monitoruje ciśnienie oleju przez cały czas, gdy silnik pracuje. Jeśli ciśnienie oleju będzie zbyt niskie lub zbyt wysokie, zapali się kontrolka ciśnienia oleju.
Należy pamiętać, że uszkodzony czujnik ciśnienia oleju może wysyłać fałszywe sygnały do deski rozdzielczej.
2. Nieprzyjemne odgłosy pracy silnika.
Innym powszechnym objawem niskiego ciśnienia oleju jest stukanie i inne dziwne odgłosy wydawane przez silnik. Ciśnienie oleju zapobiega ocieraniu się części silnika metal o metal, a jeśli ciśnienie oleju jest niskie, części te zaczną ocierać się o siebie.
Może to powodować okropny dźwięk, dlatego jeśli go usłyszysz, powinieneś natychmiast wyłączyć silnik.
3. Lampka kontrolna silnika
Ciśnienie oleju steruje również napinaczami, takimi jak pasek rozrządu lub napinacz łańcucha rozrządu. Może także sterować różnymi pompami, np. pompą paliwa w przypadku silnika wysokoprężnego.
Na przykład, jeśli ciśnienie oleju jest niskie i napinacz łańcucha nie napina łańcucha rozrządu, rozrząd nie działa i zapala się kontrolka check engine.
4. Zatarty silnik
Jest to ostatni i najgorszy objaw, który nigdy nie powinien wystąpić. Jeśli jeździłeś samochodem z odgłosami stukania i kontrolką ciśnienia oleju na desce rozdzielczej, aż przestała działać - prawdopodobnie doszło do zatarcia silnika.
Naprawa silnika samochodowego, który zatarł się z powodu zbyt niskiego ciśnienia oleju, jest często niemożliwa. Niestety, często taniej jest wymienić cały silnik.
5 Przyczyny niskiego ciśnienia oleju
Najczęstszą przyczyną niskiego ciśnienia oleju jest zbyt mała ilość oleju w silniku. Przyczyną może być również niewłaściwy typ oleju silnikowego, zatkana rura zbierająca olej lub uszkodzona pompa olejowa. W pierwszej kolejności należy zawsze sprawdzić poziom i jakość oleju.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn niskiego ciśnienia oleju.
1. Niski poziom oleju
Jeśli masz niskie ciśnienie oleju na biegu jałowym, upewnij się, że poziom oleju w silniku jest prawidłowy. Sprawdź wskaźnik poziomu oleju i upewnij się, że nie znajduje się on poniżej oznaczenia MIN.
Nowoczesne samochody są często wyposażone w czujnik poziomu oleju. Jeśli na desce rozdzielczej zapali się żółta kontrolka puszki oleju, oznacza to, że ciśnienie oleju jest niskie.
Można to również rozpoznać po tym, że kontrolka ciśnienia oleju zapala się podczas obracania samochodu. Oznacza to, że olej jest tłoczony do silnika, a jeśli poziom oleju jest niski, pompa olejowa zasysa powietrze.
W przypadku niskiego poziomu oleju pompa olejowa może zasysać powietrze z miski olejowej, co powoduje niskie i zmienne ciśnienie oleju.
Jeśli nie wiesz, jak sprawdzić poziom oleju w silniku, sprawdź instrukcję naprawy lub zostaw komentarz poniżej.
2. Niewłaściwy typ oleju silnikowego dla danego silnika
Olej używany w silniku może być przyczyną niskiego ciśnienia oleju, zwłaszcza na biegu jałowym. Jeśli używasz oleju 0w-20 w silniku, który wymaga oleju 5w-50, możesz mieć niskie ciśnienie oleju, gdy silnik jest gorący.
Niektóre silniki mają większy luz na łożyskach i wymagają gęstszego oleju, aby uzyskać prawidłowe ciśnienie oleju na biegu jałowym.
Jeśli masz niskie ciśnienie oleju i podejrzewasz, że w samochodzie jest niewłaściwy olej, sprawdź w instrukcji naprawy, jaki olej powinieneś mieć, i wymień olej oraz filtr oleju.
3. Zanieczyszczony przewód zasilający pompę olejową
Jeśli poziom oleju jest prawidłowy i masz pewność, że typ oleju jest prawidłowy, najczęstszą przyczyną niskiego ciśnienia oleju jest zbyt duża ilość zanieczyszczeń w kolektorze pompy olejowej.
Normalnie pompa olejowa pobiera olej z dna miski olejowej za pomocą rury. Przed tą rurą często znajduje się siatka, która zapobiega przedostawaniu się dużych kawałków metalu do pompy oleju.
Ten filtr/siatka może wyłapywać dużo zanieczyszczeń i może wymagać czyszczenia. Aby to sprawdzić, należy wymontować miskę olejową z pojazdu i sprawdzić, czy olej jest odbierany.
4. Uszkodzona pompa olejowa
Jeśli filtr zbierający olej wygląda dobrze, może być uszkodzona pompa oleju. Zdiagnozowanie, czy pompa oleju jest uszkodzona, nie jest łatwe, a jej wymiana jest często dość trudna. Jeśli masz szczęście, pompa oleju jest zamocowana wewnątrz miski olejowej za pomocą łańcucha do wału korbowego, a wtedy jej wymiana jest znacznie łatwiejsza.
Osoby nie znające się na samochodach powinny zlecić mechanikowi zdiagnozowanie problemu, aby sprawdzić, czy jest to uszkodzona pompa oleju. Aby dowiedzieć się, gdzie znajduje się pompa olejowa i jak trudno ją wymienić, należy zapytać autoryzowanego sprzedawcę lub sprawdzić instrukcję naprawy.
5. Wewnętrzny wyciek oleju lub uszkodzone łożyska
W rzadkich przypadkach może wystąpić wewnętrzny wyciek oleju w silniku. Powoduje on niskie ciśnienie oleju, który może wyciekać z pęknięcia lub uszkodzonej uszczelki wewnętrznej.
Innym problemem może być uszkodzenie łożysk wału korbowego, ale zazwyczaj po uszkodzeniu łożysk słychać nieprzyjemny hałas w silniku. Problemy te nie są łatwe do samodzielnego zdiagnozowania, jeśli nie jest się wykwalifikowanym mechanikiem.
Jak sprawdzić ciśnienie oleju?
Najlepszym sposobem na sprawdzenie ciśnienia oleju w samochodzie jest tymczasowe zainstalowanie ręcznego manometru oleju.
Jednym z polecanych przeze mnie produktów z serwisu Amazon jest ten:
107 Recenzje 8MILELAKE Ciśnienie oleju w cylindrze silnika...- Sprawdza ciśnienie w pompie olejowej, a także niski poziom oleju....
- Wyposażony w adaptery szybkozłącza i...
- Zawiera adapter złącza 90 stopni do...
- Manometr wyposażony w wytrzymałą osłonę.
Najprostszym sposobem podłączenia ręcznego manometru jest często usunięcie przełącznika ciśnienia oleju i uzyskanie lub wykonanie własnego adaptera do manometru, który będzie pasował do otworu w przełączniku ciśnienia oleju.
Sprawdź w instrukcji naprawy swojego samochodu, jakiego ciśnienia oleju można się spodziewać w danym modelu samochodu przy danych obrotach.
Jeśli sprawdziłeś ciśnienie za pomocą manometru mechanicznego i potwierdziłeś, że ciśnienie oleju jest niskie, wykonaj powyższy opis przyczyn jeszcze raz, a następnie skonsultuj się z mechanikiem, jeśli nie uda Ci się rozwiązać problemu.
VOstatnią rzeczą, z jaką chciałbyś mieć do czynienia, gdy wybierasz się do samochodu, jest rozładowany akumulator, a chociaż rozruch skokowy jest przyjemny, zazwyczaj nie przywraca pełnego naładowania akumulatora pojazdu. Oddanie akumulatora do warsztatu może sprawić, że utkniesz na...
VNadbieg to jeden z tych terminów związanych z pojazdami, które brzmią bardzo fajnie. W rzeczywistości jest to całkiem fajna funkcja, ale w żaden sposób nie jest ekscytująca. Można sobie wyobrazić, że przycisk nadbiegu daje samochodowi supermoce, dzięki którym może on jechać...
VKorpus przepustnicy jest istotną częścią samochodu, która odgrywa kluczową rolę w jego osiągach. Kontroluje on ilość powietrza, które jest wpuszczane do komory zapłonowej. Droga powietrza jest blokowana przez zawór, który obraca się lekko lub całkowicie, w zależności od siły...