28 maja 2022 Udostępnij

Jak wyczyścić korpus przepustnicy (10 kroków - zrób to sam)

Korpus przepustnicy jest istotną częścią samochodu, która odgrywa kluczową rolę w jego osiągach.

Kontroluje on ilość powietrza, które jest wpuszczane do komory zapłonowej. Droga powietrza jest blokowana przez zawór, który obraca się lekko lub całkowicie, w zależności od siły naciśnięcia pedału hamulca.

Dlatego korpus przepustnicy musi być w jak najlepszym stanie. Jeśli jest on lekko uszkodzony, samochód może nie działać prawidłowo.

Nowy korpus przepustnicy jest kosztowny, a powszechnie wiadomo, że ulega on zabrudzeniu, dlatego warto spróbować go wyczyścić. Poniżej znajduje się przewodnik, jak wyczyścić korpus przepustnicy:

Spis treści pokaż Jak wyczyścić korpus przepustnicy Lokalizacja korpusu przepustnicy Zdejmij duży wąż dolotowy Zdemontuj korpus przepustnicy (opcjonalnie) Otwórz klapkę korpusu przepustnicy Rozpylić środek do czyszczenia korpusu przepustnicy Wyczyść korpus przepustnicy Zainstaluj ponownie korpus przepustnicy (opcjonalnie) Ponownie zamontuj wąż dolotowy Kalibracja korpusu przepustnicy Kasowanie kodów usterek i jazda próbna Jakiego środka do czyszczenia przepustnicy użyć?

Jak wyczyścić korpus przepustnicy

Czyszczenie korpusu przepustnicy może zaoszczędzić sporo pieniędzy, zamiast wymieniać go na nowy. Poniżej znajduje się pełny przewodnik, jak w 10 prostych krokach wyczyścić korpus przepustnicy.

Całkowity czas: 20 minut

  1. Zlokalizuj korpus przepustnicy

    Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest zlokalizowanie korpusu przepustnicy. Korpus przepustnicy znajduje się na kolektorze dolotowym. Często można go zlokalizować, szukając dużego węża dolotowego biegnącego do wlotu.

  2. Zdejmij duży wąż dolotowy

    Po zlokalizowaniu korpusu przepustnicy poluzuj zacisk z dużego węża i zdejmij go, aby uzyskać dostęp do korpusu przepustnicy i zobaczyć go. Powinien on wyglądać podobnie do pokazanego na zdjęciu.

  3. Wymontowanie korpusu przepustnicy (opcjonalnie)

    Ta część jest opcjonalna. Można albo zdjąć korpus przepustnicy i przeprowadzić porządne czyszczenie, albo pozostawić go na miejscu i wyczyścić zamontowany na kolektorze dolotowym. Decyzja należy do Ciebie. Jeśli zdecydujesz się go nie zdejmować, uważaj, aby nic nie wpadło do kolektora dolotowego.
    Wymontowanie go jest często dość proste - należy odkręcić śruby mocujące i wyjąć złącze elektryczne. Czasami są do niego podłączone węże płynu chłodzącego i podciśnienia, które trzeba zdjąć.

  4. Otworzyć klapkę korpusu przepustnicy

    Otwórz klapkę za pomocą śrubokręta lub palca, tak jak na rysunku, aby mieć dostęp do odpowiedniego czyszczenia. Jeśli nie zdecydowałeś się na demontaż korpusu przepustnicy, może to być nieco trudniejsze niż jej wyjęcie.

  5. Środek do czyszczenia korpusu przepustnicy w sprayu

    Otwórz puszkę środka do czyszczenia korpusu przepustnicy lub innego środka, na przykład środka do czyszczenia hamulców. Spryskaj obie strony klapy korpusu przepustnicy i pozostaw na 5 minut lub zgodnie z instrukcją podaną na środku do czyszczenia korpusu przepustnicy.

  6. Wyczyść korpus przepustnicy

    Po odczekaniu pewnego czasu weź szmatkę lub papier i zacznij ją czyścić. Upewnij się, że wyczyściłeś zarówno klapkę zaworu, jak i boki korpusu przepustnicy. Krawędzie klapki zaworu są najważniejszym miejscem, które należy wyczyścić.

  7. Ponownie zamontuj korpus przepustnicy (opcjonalnie)

    Po uzyskaniu zadowalających wyników czyszczenia nadszedł czas na ponowny montaż korpusu przepustnicy. Upewnij się, że wszystkie przewody zostały prawidłowo zamontowane, a śruby dokręcone zgodnie ze specyfikacją momentu obrotowego podaną w instrukcji naprawy. Uzupełnij płyn chłodzący, jeśli wylał się w dużej ilości podczas demontażu.

  8. Ponownie zamontuj wąż dolotowy

    Ponownie zamontuj wąż dolotowy i dokręć zacisk. Jeśli masz silnik z turbo, musisz się upewnić, że zarówno wąż, jak i korpus przepustnicy są wolne od smaru i brudu na powierzchni, na której leży wąż; w przeciwnym razie może on odskoczyć z powodu ciśnienia w turbinie.

  9. Kalibracja korpusu przepustnicy

    W większości samochodów po zakończeniu czyszczenia należy przeprowadzić kalibrację korpusu przepustnicy. Niektóre modele samochodów wykonują tę czynność automatycznie po ponownym włączeniu zapłonu, więc można spróbować włączyć zapłon kilka razy, aby sprawdzić, czy zostanie on skalibrowany. Jeśli jednak po czyszczeniu samochód działa bardzo źle, może być konieczna kalibracja za pomocą skanera OBD2.

  10. Wyczyść kody usterek i jazda próbna

    Po skalibrowaniu korpusu przepustnicy należy skasować kody usterek, jeśli posiadasz skaner diagnostyczny. Wybierz się na jazdę próbną i sprawdź, czy na desce rozdzielczej nie ma żadnych oznak problemu lub kontrolek ostrzegawczych. Jeśli wszystko wydaje się w porządku - czyszczenie przepustnicy zakończyło się sukcesem, a Ty zaoszczędziłeś trochę pieniędzy!

Jakiego środka do czyszczenia korpusu przepustnicy użyć?

Na rynku jest wiele środków do czyszczenia przepustnic, więc trudno jest odróżnić zły środek od dobrego. Zalecany przeze mnie środek to CRC Throttle body cleaner, który można znaleźć na stronie Amazon.

1 602 Recenzje CRC 05078 Korpus przepustnicy i wlot powietrza...
  • Usuwa gumę i lakier z przepustnicy...
  • Ułatwia rozruch i zapewnia płynną pracę silnika...
  • Czyści wloty powietrza, przepustnice,...
  • Bezpieczny do stosowania na powlekanych korpusach przepustnic.
$11.25 Zobacz ostatnią cenę

Nazwa marki CRC jest bardzo popularna wśród entuzjastów motoryzacji. Produkują oni najwyższej klasy środki do czyszczenia korpusu przepustnicy, więc nie ma wątpliwości co do wydajności ich produktów.

Większość profesjonalnych mechaników również używa tego środka czyszczącego i woli go od innych. Środek do czyszczenia przepustnicy CRC działa szybko po rozpyleniu i usuwa zatory z przewodów prowadzących do komory spalania. Po zastosowaniu środka do czyszczenia przepustnicy CRC silnik nabiera nowego życia.

Dariusz Jabłoński

Redakcja carisma.com.pl