Co to jest przesterowanie? (i kiedy go używać?)
Nadbieg to jeden z tych terminów związanych z pojazdami, które brzmią bardzo fajnie. W rzeczywistości jest to całkiem fajna funkcja, ale w żaden sposób nie jest ekscytująca.
Można sobie wyobrazić, że przycisk nadbiegu daje samochodowi supermoce, dzięki którym może on jechać szybciej lub brzmieć jak ryczący lew.
Zamiast tego, funkcja nadbiegu w większości samochodów działa jak ogranicznik zapotrzebowania samochodu na paliwo. Odbywa się to poprzez zmniejszenie obciążenia silnika.
Ale co dokładnie dzieje się za przyciskiem nadbiegu? Mamy wszystkie odpowiedzi, których prawdopodobnie potrzebujesz, aby rozwiązać swoje pytania.
Spis treści pokaż Co to jest przesterowanie? Do czego służy przesterowanie? Kiedy należy używać nadbiegu? Kiedy nie używać nadbiegu? Używanie nadbiegu w samochodach z silnikiem ręcznym i automatycznym Które samochody mają nadbieg? Najczęściej zadawane pytania Czy nadbieg pozwala oszczędzać paliwo? Czy holowanie z nadbiegiem jest w porządku? Czy korzystanie z nadbiegu przez cały czas jest złe? Czy dzięki nadbiegowi można jechać szybciej? Czy wyłączenie O/D oznacza, że nadbieg jest wyłączony?Co to jest nadbieg?
Nadbieg to funkcja, która zapewnia dodatkowy bieg w samochodzie, dzięki czemu można jechać z większą prędkością, ale przy niższych obrotach, co pozwala oszczędzać paliwo i zmniejszać obciążenie silnika. Działa ona jak dodatkowy bieg w skrzyni biegów.
Nadbieg może być określany jako kilka różnych funkcji. Niektóre starsze samochody z ręczną skrzynią biegów miały przycisk, który elektronicznie sterował pracą nadbiegu. Starsze automatyczne skrzynie biegów sterują tym automatycznie, ale często posiadają przycisk do wyłączania nadbiegu.
Te starsze egzemplarze miały również specjalny zespół nadbiegu umieszczony z tyłu skrzyni biegów. Zespół ten zawierał koła zębate słoneczne, planetarne i pierścieniowe do sterowania przełożeniem nadbiegu.
Doczego służy nadbieg?
Nadbieg w starszych samochodach elektronicznie włącza dodatkowy bieg na wałku wyjściowym skrzyni biegów, aby umożliwić jazdę z niższymi obrotami, ale wyższymi prędkościami.
Starsze skrzynie biegów często miały najwyższy bieg o przełożeniu 1:1, co powodowało, że silnik osiągał wysokie obroty przy wyższych prędkościach. Takie skrzynie biegów często miały 3 lub 4 biegi, a zamiast przebudowywać całą skrzynię w celu uzyskania większej liczby biegów, instalowano dodatkowy moduł nadbiegu z tyłu skrzyni biegów.
W nowoczesnych pojazdach nadbieg jest często określany jako bieg o przełożeniu mniejszym niż 1:1, co często oznacza najwyższy bieg lub dwa najwyższe biegi.
Przełożenie powyżej 1:1 oznacza, że wałek wyjściowy obraca się szybciej niż wałek wejściowy skrzyni biegów. W nadbiegu przełożenie wynosi od 0,6 do 0,8 w stosunku do 1. Umożliwia to jazdę z dużą prędkością, ale przy niskich obrotach. Zasadniczo przekładnia z nadbiegiem koncentruje się bardziej na wytwarzaniu szybszych obrotów kół w ciągu minuty, niż na wytwarzaniu większego momentu obrotowego w celu przyspieszenia.
Przy prędkościach autostradowych nie ma potrzeby ciągłego przyspieszania, do czego potrzebny byłby moment obrotowy. Dlatego biegi z nadbiegiem są lepsze do jazdy po autostradzie niż po mieście.
ZWIĄZANE: Objawy uszkodzonego wyłącznika bezpieczeństwa w pozycji neutralnej
Kiedy należy używać nadbiegu?
Najlepszą sytuacją do korzystania z nadbiegu w samochodzie osobowym lub ciężarowym jest jazda z prędkością powyżej 50-60 mph, w zależności od modelu samochodu. Należy sprawdzić instrukcję naprawy, aby uzyskać informacje na temat konkretnych sytuacji lub prędkości dla danego modelu samochodu.
Jest to idealne rozwiązanie, jeśli planujesz dłuższą jazdę; w przeciwnym razie nie będziesz w stanie odczuć jego skutków w takim stopniu.
Na szczęście obecnie wiele miast jest usianych autostradami, więc jest wiele okazji do przetestowania funkcji nadbiegu. Przejście na nadbieg przy niskich prędkościach spowoduje utratę momentu obrotowego i nie będzie można rozpędzić samochodu tak, jak należy. Używając nadbiegu przy większych prędkościach, można oszczędzać paliwo i wydłużyć żywotność silnika samochodu.
Kiedy nie należy używać nadbiegu?
Omówiliśmy, że korzystanie z nadbiegu przy niższych prędkościach może pogorszyć osiągi samochodu, ale w większości przypadków nadal będziesz mógł jeździć bez obaw.
Istnieją jednak sytuacje, w których nigdy nie należy używać nadbiegu. Jedną z takich sytuacji jest wjazd na wzniesienie lub jazda w terenie.
Takie zastosowania wymagają wysokiego momentu obrotowego, który jest dokładnie tym, co ogranicza nadbieg. Ponadto stosowanie nadbiegu jest złym pomysłem w przypadku chęci wyprzedzenia pojazdu. Ogólnie rzecz biorąc, technologia nadbiegu jest odpowiednia tylko do jazdy po drogach. Jest to jedyna sytuacja, w której można ją dobrze wykorzystać.
W żadnym wypadku nie należy mylić nadbiegu z wysokimi osiągami, gdyż może to spowodować poważne kłopoty. Jazda z tempomatem pozwala oszczędzać paliwo, a jazda z nadbiegiem pozwala zaoszczędzić pieniądze.
ZWIĄZANE: Do czego służy bieg D3 w mojej automatycznej skrzyni biegów?
Używanie nadbiegu w skrzyni manualnej i automatycznej
Wbrew powszechnemu przekonaniu, zarówno samochody z automatyczną, jak i manualną skrzynią biegów posiadają funkcję nadbiegu. Nadbieg działa tak samo zarówno w samochodach z napędem ręcznym, jak i automatycznym, ponieważ w istocie jest to po prostu bieg o niskim przełożeniu w nowoczesnych samochodach.
Prawdziwa różnica jest dokładnie taka, jakiej można się spodziewać, a mianowicie w samochodzie z napędem ręcznym użytkownik musi sam wybrać, kiedy włączyć nadbieg, natomiast w samochodzie z napędem automatycznym nadbieg jest aktywowany przez sterownik ECU. Niektóre samochody automatyczne są także wyposażone w oddzielny przycisk nadbiegu, który można nacisnąć, aby uzyskać większą oszczędność paliwa.
W samochodach z napędem ręcznym najwyższy bieg w skrzyni biegów jest zwykle określany jako nadbieg, ponieważ ma on najniższe przełożenie. Większość współczesnych samochodów ma 5 biegów, ale zdarzają się samochody z 6 lub 7 biegami. Na przykład, w sześciobiegowej skrzyni biegów nadbiegiem jest szósty bieg. Dlatego właśnie większa liczba biegów oznacza mniejsze zużycie paliwa.
Im większa liczba biegów w skrzyni biegów, tym niższe jest jej przełożenie. Dlatego samochody ciężarowe mają dziewięć, dziesięć, a nawet czternaście biegów. Mogą one łatwo oszczędzać paliwo, ponieważ pokonują długie dystanse na bardzo wysokich biegach.
Które pojazdy mają nadbiegi?
Prawie wszystkie modele samochodów mają jakiś rodzaj nadbiegu i dotyczy to zarówno ręcznych, jak i automatycznych skrzyń biegów.
Jeśli jednak chodzi o klasyczny bieg nadbiegowy z przyciskiem w ręcznej skrzyni biegów, to jest to stara funkcja, która występowała w niektórych starszych modelach samochodów.
Starsze automatyczne skrzynie biegów mają ten sam typ nadbiegu, który jest włączany automatycznie, a nie za pomocą przycisku.
Jeśli nie mówimy o starym "przyciskowym" nadbiegu - prawie wszystkie modele samochodów mają nadbieg, który jest określany jako ostatni bieg (o najniższym przełożeniu).
Najczęściej zadawane pytania
Czy nadbieg pozwala oszczędzać paliwo?
Tak, funkcja nadbiegu zmniejsza obroty silnika przy wyższych prędkościach obrotowych, co pozwala zaoszczędzić sporo paliwa. Jeśli jednak jeździsz ze zbyt niskimi obrotami, może to spowodować wzrost zużycia paliwa.
Czy holowanie z włączonym nadbiegiem jest w porządku?
Holowanie samochodu na biegu nadbiegowym nigdy nie jest dobrym pomysłem. Podczas holowania samochodu wolałbyś mieć jak największy moment obrotowy. Nadbieg daje dokładnie odwrotny efekt - niższy moment obrotowy.
Czy korzystanie z nadbiegu przez cały czas jest złe?
Używanie go na niższych biegach i prędkościach powoduje większe obciążenie silnika, zwłaszcza gdy potrzebny jest większy moment obrotowy. Lepiej jest używać go tylko przy wyższych prędkościach, np. podczas jazdy po autostradzie.
Czy dzięki nadbiegowi można jechać szybciej?
W większości modeli samochodów bieg nadbiegowy znacznie przekracza możliwości maksymalnej prędkości Twojego samochodu. Teoretycznie jednak, jeśli masz wystarczającą moc, to Twój samochód może jechać szybciej!
Czy wyłączenie O/D oznacza, że nadbieg jest wyłączony?
Tak, O/D oznacza Overdrive, a zatem symbol O/D off informuje, że funkcja Overdrive jest wyłączona.
VOstatnią rzeczą, z jaką chciałbyś mieć do czynienia, gdy wybierasz się do samochodu, jest rozładowany akumulator, a chociaż rozruch skokowy jest przyjemny, zazwyczaj nie przywraca pełnego naładowania akumulatora pojazdu. Oddanie akumulatora do warsztatu może sprawić, że utkniesz na...
VNadbieg to jeden z tych terminów związanych z pojazdami, które brzmią bardzo fajnie. W rzeczywistości jest to całkiem fajna funkcja, ale w żaden sposób nie jest ekscytująca. Można sobie wyobrazić, że przycisk nadbiegu daje samochodowi supermoce, dzięki którym może on jechać...
VKorpus przepustnicy jest istotną częścią samochodu, która odgrywa kluczową rolę w jego osiągach. Kontroluje on ilość powietrza, które jest wpuszczane do komory zapłonowej. Droga powietrza jest blokowana przez zawór, który obraca się lekko lub całkowicie, w zależności od siły...