5 oznak złego lub zatkanego filtra oleju (i koszt wymiany)
Filtr oleju jest odpowiedzialny za utrzymanie czystości oleju silnikowego w silniku samochodu. Jeśli filtr oleju jest zatkany lub uszkodzony, nie może wykonywać swoich zadań, co powoduje, że silnik jest narażony na awarię. Dlatego ważne jest, aby poznać objawy złego lub zatkanego filtra oleju, zanim pojawią się problemy.
Aby przedłużyć żywotność silnika samochodowego, przedstawiamy znaki ostrzegawcze związane ze złym filtrem oleju. Omówimy także rolę filtra oleju, sprawdzimy jego umiejscowienie i pokażemy, ile może kosztować jego wymiana. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, których należy szukać.
Najczęstszym objawem złego lub zatkanego filtra oleju jest symbol ostrzegawczy ciśnienia oleju na desce rozdzielczej. Można również zauważyć większy hałas wydobywający się z silnika na biegu jałowym lub podczas przyspieszania. Objawem jest także zgaśnięcie silnika, ale jeśli to nastąpi, może być już za późno.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów złego lub zatkanego filtra oleju:
Spis treści pokaż 5 Objawy zatkanego lub złego filtra oleju 1. Symbol ostrzegawczy ciśnienia oleju na desce rozdzielczej 2. Niskie ciśnienie oleju 3. Głośny silnik 4. Wysokie ciśnienie oleju 5. Zgaśnięcie silnika Umiejscowienie filtra oleju Funkcja filtra oleju Koszt wymiany zatkanego filtra oleju5 Objawy zatkanego lub złego filtra oleju
1. Symbol ostrzegawczy ciśnienia oleju na desce rozdzielczej
Bez ciśnienia oleju w silniku nie będzie on działał przez wiele minut. Dlatego wszystkie modele samochodów są wyposażone w lampkę ostrzegawczą ciśnienia oleju, która pojawia się na desce rozdzielczej, gdy ciśnienie oleju jest zbyt niskie i stanowi zagrożenie dla silnika.
Jeśli zauważyliście czerwoną lampkę ostrzegawczą oleju na desce rozdzielczej, zdecydowanie nadszedł czas, aby to sprawdzić, ponieważ dalsza jazda samochodem może spowodować bardzo wysokie koszty naprawy silnika, a w większości przypadków konieczność wymiany całego silnika.
Jeśli lampka ostrzegawcza pojawia się tylko czasami, może to być także oznaką niskiego ciśnienia oleju spowodowanego przez zły lub zatkany filtr oleju.
RELATED: 10 przyczyn świecenia się kontrolki ciśnienia oleju
2. Niskie ciśnienie oleju
Twój pojazd może być wyposażony w manometr, który pokazuje poziom ciśnienia oleju w silniku. Jeśli zauważysz, że ciśnienie oleju jest niższe niż zwykle, jest to powód do niepokoju.
Jeśli ciśnienie oleju zacznie spadać podczas jazdy, jest to powód do niepokoju. Kontynuowanie jazdy z niskim ciśnieniem oleju może doprowadzić do całkowitej awarii silnika. Należy natychmiast zjechać na pobocze i sprawdzić poziom oleju. Jeśli w układzie jest wystarczająca ilość oleju, zanieczyszczony filtr może powodować jego ograniczenie lub może wystąpić usterka pompy oleju.
POWIĄZANE: 4 Symptomy niskiego ciśnienia oleju
3. Głośny silnik
Gdy olej nie może przepływać wokół silnika z powodu zatkanego filtra oleju, metalowe elementy zaczynają się ścierać z powodu nadmiernego tarcia. Powoduje to bardzo głośną pracę silnika, co może również skutkować odgłosami metal-metal.
Dopuszczenie do dalszego kontaktu metal-metal spowoduje znaczne zużycie silnika. Pozostawienie tego bez kontroli doprowadzi do uszkodzenia silnika, co wiąże się z kosztowną naprawą.
4. Wysokie ciśnienie oleju
Zatkany filtr oleju może również powodować wysokie ciśnienie oleju, jeśli czujnik ciśnienia oleju mierzy ciśnienie oleju przed filtrem oleju.
Wysokie ciśnienie oleju nie jest tak szkodliwe dla silnika jak niskie ciśnienie, ale nadal może powodować np. wycieki oleju z uszczelek. Jeśli zauważyłeś, że z silnika lub filtra oleju występują zewnętrzne wycieki oleju, może to być spowodowane złym filtrem oleju.
W większości modeli samochodów kontrolka ostrzegawcza ciśnienia oleju świeci się również, gdy ciśnienie oleju jest zbyt wysokie, więc jeśli na desce rozdzielczej świeci się ta kontrolka, może to być również spowodowane zbyt wysokim ciśnieniem oleju.
ZWIĄZANE: Wysokie ciśnienie oleju przyczyny i objawy
5. Zgaśnięcie silnika
Ponieważ niskie ciśnienie oleju jest tak zgubne dla silnika, wiele nowoczesnych modeli samochodów jest wyposażonych w wyłącznik bezpieczeństwa, który wyłącza silnik, jeśli ciśnienie oleju jest zbyt niskie podczas pracy.
Jeśli silnik się zgaśnie i po ponownym uruchomieniu silnika zapali się lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju, zdecydowanie warto sprawdzić filtr oleju.
Położenie filtra oleju
Umiejscowienie filtra oleju zależy od typu pojazdu, którym jeździsz. Czasami dostęp do filtra oleju można uzyskać tylko od spodu samochodu. W takim przypadku może być konieczne zdjęcie osłony przeciwbryzgowej lub płyty poślizgowej, aby uzyskać do niego dostęp.
W innych pojazdach dostęp do filtra oleju można uzyskać od góry. Jeśli nie jesteś pewien, najlepiej sprawdź schemat w instrukcji obsługi pojazdu.
Ponadto filtry oleju są dostępne w różnych wersjach. Pojazd może być wyposażony w wymienny filtr, który mieści się w plastikowej obudowie, lub w przykręcany kanister wykonany z metalu.
Działanie filtra oleju
Filtr oleju w samochodzie jest odpowiedzialny za filtrowanie zanieczyszczeń i utrzymywanie prawidłowego przepływu oleju. Czysty filtr oleju zatrzymuje cały szkodliwy brud, metal, gruz i zanieczyszczenia, które próbują przeniknąć do oleju silnikowego. Bez tego filtra cząsteczki dostaną się do silnika i spowodują jego uszkodzenie. Dzięki odpowiedniemu filtrowi oleju silnik pozostaje czysty, co zapewnia jego dłuższą żywotność.
Ponadto filtr oleju jest odpowiedzialny za utrzymywanie oleju na właściwym miejscu. Olej dostaje się do filtra i przepływa przez niego za pośrednictwem płytki stożkowej. Płytka ta ma postać otworu z mniejszymi otworami wokół niego. Olej silnikowy przedostaje się przez media filtracyjne do mniejszych otworów i wraca środkowym otworem. W miarę jak olej przepływa przez wkład filtracyjny, zanieczyszczenia są zatrzymywane.
Gdy silnik nie pracuje, zawór przeciwzwrotny zapobiega przedostawaniu się oleju z silnika do filtra. Może być też zawór nadmiarowy, który pozwala na niewielki wypływ niefiltrowanego oleju do silnika, gdy jest zimno i potrzebuje on dodatkowego doładowania. Wszystkie te istotne części zapewniają przepływ oleju zgodnie z potrzebami, o ile filtr nie jest zatkany.
Koszt wymiany zatkanego filtra oleju
Koszt filtra oleju wynosi od 10 do 20 dolarów, co czyni go jedną z najmniej kosztownych części pojazdu. Ze względu na niski koszt, rozsądnie jest zadbać o to, aby regularna wymiana filtra oleju była częścią rutynowej obsługi technicznej.
Wymiana filtra oleju jest na tyle prosta, że można ją przeprowadzić w domu podczas wymiany oleju. Jeśli jednak konieczna jest profesjonalna wymiana oleju i filtrów, można liczyć się z wydatkiem od 30 do 75 dolarów za tradycyjną wymianę oleju i filtrów lub od 60 do 125 dolarów za wymianę oleju i filtrów syntetycznych.
Jeśli chodzi o koszty, filtr oleju należy wymieniać zawsze przy pierwszych oznakach problemów. Wymieniaj filtr przy każdej wymianie oleju, nawet jeśli nie zauważasz żadnych problemów. Ta prosta czynność może uchronić silnik przed katastrofalnymi uszkodzeniami, dlatego nigdy nie należy jej lekceważyć.
VOstatnią rzeczą, z jaką chciałbyś mieć do czynienia, gdy wybierasz się do samochodu, jest rozładowany akumulator, a chociaż rozruch skokowy jest przyjemny, zazwyczaj nie przywraca pełnego naładowania akumulatora pojazdu. Oddanie akumulatora do warsztatu może sprawić, że utkniesz na...
VNadbieg to jeden z tych terminów związanych z pojazdami, które brzmią bardzo fajnie. W rzeczywistości jest to całkiem fajna funkcja, ale w żaden sposób nie jest ekscytująca. Można sobie wyobrazić, że przycisk nadbiegu daje samochodowi supermoce, dzięki którym może on jechać...
VKorpus przepustnicy jest istotną częścią samochodu, która odgrywa kluczową rolę w jego osiągach. Kontroluje on ilość powietrza, które jest wpuszczane do komory zapłonowej. Droga powietrza jest blokowana przez zawór, który obraca się lekko lub całkowicie, w zależności od siły...