6 Objawy uszkodzonych amortyzatorów (i koszt wymiany)
Gdy jedziesz po wyboistej drodze, amortyzatory zapewniają płynną jazdę. Gdy pojazd ma niesprawne amortyzatory, podróż nie jest przyjemna.
Większość amortyzatorów wystarcza na przejechanie 50 000 mil, o ile nie były używane w ekstremalnych warunkach. Ważne jest, aby wymienić uszkodzony amortyzator przy pierwszych oznakach problemów. Przyjrzyjmy się pokrótce objawom:
Najczęstszym objawem uszkodzenia amortyzatora jest nierówna jazda i wibracje, a podczas hamowania możesz zauważyć, że samochód zaczyna gwałtownie hamować. Podczas sprawdzania opon można również zauważyć nierównomierne zużycie opon. Czasami można też zauważyć wyciek płynu z amortyzatora.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista możliwych objawów uszkodzonych amortyzatorów:
Spis treści pokaż Objawy złych amortyzatorów 1. Wibracje 2. Zjeżdżanie nosem lub skręcanie podczas hamowania 3. Nierównomierne zużycie opon 4. Dłuższy czas zatrzymania 5. Pęknięte tuleje 6. Wycieki płynu Działanie amortyzatorów Lokalizacja amortyzatorów Koszt wymiany amortyzatoraSymptomy złych amortyzatorów
1. Wibracje
Gdy uszczelka tłoka lub zawory w amortyzatorze zaczną się zużywać, amortyzator nie będzie prawidłowo osadzony. Usterka ta umożliwia przepływ płynu przez uszczelki lub zawory.
Powoduje to nierówną jazdę przy każdym uderzeniu w nierówność. Wibracje powinny być wyczuwalne podczas trzymania kierownicy.
2. Nachylanie się lub skręcanie podczas hamowania
Ponieważ płyn w niekontrolowany sposób przedostaje się przez uszczelnienie tłoka lub zawory, mogą wystąpić inne problemy z prowadzeniem pojazdu.
Najmniejszy ruch kierownicą lub naciśnięcie hamulca może doprowadzić do ogromnych ruchów wewnątrz cylindra. Jeśli zdecydujesz się skręcić w lewo, możesz zauważyć, że ciężar staje się trudniejszy do opanowania, co wymaga dodatkowego zaangażowania kierowcy, aby utrzymać się na drodze.
Dodatkowo, podczas hamowania samochód będzie chciał pojechać dalej niż się tego spodziewamy, co może doprowadzić do gwałtownego spadku.
3. Nierównomierne zużycie opon
Zużyty amortyzator utrudnia utrzymanie opon na drodze. Pozostaje więc ruch odbijający się od każdej niedoskonałości nawierzchni, na którą natrafi pojazd.
Obszar opony, który dotyka drogi, zużywa się normalnie, ale pozostała część opony nie. Prowadzi to do nierównego bieżnika, co z kolei powoduje dalsze problemy z prowadzeniem.
Można wymienić opony, ale ten sam problem będzie występował do czasu naprawy zawieszenia.
4. Dłuższy czas hamowania
Samochód nie tylko dziwnie reaguje podczas hamowania, ale także zatrzymanie go może zająć więcej czasu. Droga hamowania może wydłużyć się nawet o 20%, co stanowi dużą różnicę, jeśli chcesz uniknąć wypadku.
Jeśli w Twoim kraju przeprowadzane są coroczne przeglądy samochodów, możesz również nie zdać testu hamulców.
5. Pęknięte tuleje
Kontrola wzrokowa może często ujawnić problemy z amortyzatorami. Każdy amortyzator ma na końcach punkty, w których jest przykręcony do samochodu. W tych punktach mocowania można zauważyć gumowe tuleje.
Gdy amortyzator zaczyna szwankować, gumowe tuleje często pękają. Mogą one również pękać, co powoduje stukanie za każdym razem, gdy samochód przejeżdża przez wyboje lub nierówności.
6. Wycieki płynów
Jeśli uszczelki otaczające trzon amortyzatora zaczną przeciekać, zauważysz płyn z boku korpusu amortyzatora, biegnący w kierunku nawierzchni.
Utrata płynu obniża wydajność amortyzatora. Nie będzie on działał tak samo jak wtedy, gdy był wypełniony płynem. Możesz spodziewać się problemów z prowadzeniem, jak opisano powyżej.
Działanie amortyzatorów
Amortyzatory mają dwa główne zadania. Po pierwsze, amortyzatory kontrolują ruch zawieszenia i sprężyn, zapewniając płynną jazdę. Amortyzatory dbają również o to, aby opony samochodu pozostawały w całkowitym kontakcie z nawierzchnią.
Biorąc pod uwagę, że opona jest jedyną częścią pojazdu, która dotyka podłoża, bardzo ważne jest, aby amortyzatory prawidłowo wykonywały swoją pracę.
Amortyzatory nie utrzymują ciężaru pojazdu. Zamiast tego amortyzatory pobierają energię kinetyczną z ruchu zawieszenia i zamieniają ją na energię termiczną lub ciepło.
Pomyśl o amortyzatorze jak o pompie olejowej. Tłok jest przymocowany do tłoczyska. Pracuje on w kontakcie z płynem hydraulicznym znajdującym się wewnątrz rury ciśnieniowej.
Gdy zawieszenie porusza się w górę i w dół, płyn hydrauliczny jest wtłaczany przez maleńkie otwory w tłoku. Otwory te nie są w stanie przepuścić dużej ilości płynu, więc tłok jest spowalniany. To działanie zmniejsza ruch zawieszenia i sprężyny.
Powodem, dla którego amortyzatory automatycznie dostosowują się do różnych warunków, jest prędkość zawieszenia. Im szybciej się ono porusza, tym większy opór stawiają amortyzatory.
Lokalizacja amortyzatorów
Amortyzatory znajdują się przy każdym kole pojazdu. Ponieważ każde z kół wykonuje inne ruchy, amortyzatory są potrzebne w każdym zakątku pojazdu.
Amortyzator jest jednym z elementów większego układu, zwanego zawieszeniem. Amortyzatory mają smukły, cylindryczny kształt połączony z obiema osiami. Sprężyny znajdują się w pobliżu, a czasem wokół amortyzatorów, które są połączone z kołem za pośrednictwem piasty.
Amortyzatory działają jak rozpórka, która ma swój własny rodzaj amortyzatora, ramy i sprężyny. Ta część zawieszenia ma za zadanie utrzymać ciężar pojazdu, w przeciwieństwie do amortyzatorów.
Koszt wymiany amortyzatora
Średni koszt wymiany amortyzatorów wynosi od 250 do 600 dolarów za parę, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Koszt robocizny wynosi od 150 do 300 dolarów, natomiast koszt jednego amortyzatora może wynosić od 50 do 150 dolarów.
Jeśli musisz wymienić wszystkie cztery amortyzatory, pomnóż te szacunkowe koszty przez dwa.
Jednak w przypadku niektórych pojazdów, zwłaszcza marek luksusowych, takich jak BMW, Lexus, Audi i Mercedes-Benz, koszty mogą być znacznie wyższe. Więcej zapłacisz także za amortyzatory w samochodach sportowych lub modelach, w których zastosowano zaawansowane zespoły amortyzatorów.
Jeśli jesteś uzdolniony mechanicznie, możesz uniknąć ponoszenia kosztów robocizny przy wymianie amortyzatorów i wykonać ją samodzielnie. Będziesz potrzebował tylko kilku zwykłych narzędzi i kilku godzin czasu.
VOstatnią rzeczą, z jaką chciałbyś mieć do czynienia, gdy wybierasz się do samochodu, jest rozładowany akumulator, a chociaż rozruch skokowy jest przyjemny, zazwyczaj nie przywraca pełnego naładowania akumulatora pojazdu. Oddanie akumulatora do warsztatu może sprawić, że utkniesz na...
VNadbieg to jeden z tych terminów związanych z pojazdami, które brzmią bardzo fajnie. W rzeczywistości jest to całkiem fajna funkcja, ale w żaden sposób nie jest ekscytująca. Można sobie wyobrazić, że przycisk nadbiegu daje samochodowi supermoce, dzięki którym może on jechać...
VKorpus przepustnicy jest istotną częścią samochodu, która odgrywa kluczową rolę w jego osiągach. Kontroluje on ilość powietrza, które jest wpuszczane do komory zapłonowej. Droga powietrza jest blokowana przez zawór, który obraca się lekko lub całkowicie, w zależności od siły...